top of page
תמונת הסופר/תטלי דביר לבנת

ספר ההשראה של ישראל // טליה שפירא


צילום: עדי אדרי

תחילת הדרך | ניצוצות של השראה

בחוויה שלי, במהלך הקריירה, צברתי ניסיון מקצועי וניהולי עשיר בהקמת דברים חדשים: הקמתי וניהלתי את מערך השותפים העסקיים בחברת בזק, הקמתי מחלקת שיווק ופיתוח מוצרים בחברת נטוויז'ן, ולקחתי חלק בהקמת מערך השיווק והמכירות ובהשקה של חברת Better Place, החברה החלוצית הראשונה שהשיקה מכוניות חשמליות. העיסוק המתמיד בהקמת מחלקות ותחומי פעילות חדשים חייב אותי להיות חדשנית כל פעם מחדש, ואין ספק - ההשראה לכך נולדה מתוך הצורך ליצור משהו חדש ואפקטיבי, בעל ערך מוסף משמעותי.

גם באקדמיה למדתי מנהל עסקים באוניברסיטת ת"א, נהניתי מאד מהלימודים וסיימתי אותם בהצטיינות.

סגירת חברת Better Place הביאה אותי לצומת קבלת החלטות לגבי המשך דרכי: אחרי שלוש שנים בהן קמתי כל בוקר בתחושת חלוציות והגשמת שליחות של לעשות את העולם טוב יותר, לא פחות, הרגשתי צורך עז לסלול דרך חדשה לעשיה משמעותית שבה אני משפיעה ויוצרת שינוי.

קריסתה המהירה של חברת Better Place, עוררה בי תחושת החמצה עמוקה, ולאחר תקופה ארוכה שבה הזדהיתי עם מטרות החברה וייעודה, נותרתי ללא חזון והשראה. לאחר תקופה של התלבטות, החלטתי לפתוח בדרך עצמאית בייעוץ עסקי לחברות, במטרה ליצור יחד עם מנהלי החברות הגשמה, צמיחה עסקית וגידול ברווח.

החברות הראשונות אותן ליוויתי היו מענף הנדל"ן, התאהבתי בענף, ביצירתיות, בדינמיקה הסוערת, למדתי לעומק את התחום ומאז אני מייעצת ומלווה חברות בענף הנדל"ן. מאד מהר ראיתי שאני לא רוצה להסתפק בייעוץ עסקי אלא הבנתי שכדי ליצור שינוי וצמיחה מנהלי חברות צריכים ליווי שנותן להם הכוונה, דרך והשראה. הניסיון העסקי והניהולי העשיר שלי, יחד עם הליווי הצמוד והאמונה שלי בהם מעניקים למנהלי החברות השראה ומאפשרים להם להוביל את החברה לשגשוג.

״השראה יכולה לבוא מאנשים – קרובים או רחוקים, מקומות, אומנות, התרחשויות חברתיות, מהתבוננות בטבע ועוד. אלא כדי שאלו יהפכו מגירוי חיצוני להשראה אנחנו חייבים להיות פתוחים, חשופים ורגישים לגירויים שהמציאות נותנת לנו ולהפנים אותם באופן כזה שיאפשר לנו לקבל מהם השראה״.

מהי השראה עבורך?

השראה היא מעין "ניצוץ״, השראה מעוררת בנו תשוקה פנימית ומניעה אותנו לעשות דברים חדשים, יוצרת צמיחה והרחבת יכולות אנושיות. זה יכול להיות יכולת מחשבתית עמוקה ויצירתית יותר, התפתחות אינטלקטואלית ואפילו הרחבת יכולות פיזיות. מה שחשוב הוא שההשראה מניעה אותנו לפעול בדרך שונה, ליצור, להיות חדשניים וטובים יותר.

במהלך השנים הבנתי שמקורות ההשראה הם סובייקטיביים ודינמיים, משתנים מאדם לאדם, מתקופה לתקופה וממקום למקום. ההשראה יכולה לבוא מאנשים – קרובים או רחוקים, מקומות, אומנות, התרחשויות חברתיות, מהתבוננות בטבע ועוד. אלא שכדי שאלו יהפכו מגירוי חיצוני להשראה - אנחנו חייבים להיות פתוחים, חשופים ורגישים לגירויים שהמציאות נותנת לנו ולהפנים אותם באופן כזה שיאפשר לנו לקבל מהם השראה.

מה מוציא אותך מהמיטה בבוקר? על תשוקה ומוטיבציה:

האמת היא, כשאני קמה בבוקר ליצירת שינוי ושיפור, להניע אנשים ולקוחות ולתת להם השראה - אני קמה מלאת מוטיבציה ותשוקה לעוד יום חדש של עשיה.

מה מעורר בך השראה?

אנשים תולים את ההשראה במקורות נשגבים, אפילו מאמינים שיכולת קבלת השראה נתונה בידי יחידי סגולה. עם השנים הבנתי שאין מקור אחד להשראה אלא היא נמצאת בהרבה מקורות סביבנו, ולמעשה היכולת לקבל מהם את ההשראה טמונה ביכולת שלנו להתבונן, להיות רגישים, להבין את הייחוד של מה שקורה ממש מול עיננו ואת עומק המשמעות. לכן יכול להיות מאורע שלאחד ייתן השראה ואצל אחרים לא יעורר דבר, כל מה שצריך זה יכולת לקלוט ופתיחות אינטלקטואלית ורגשית להבין את המשמעות העמוקה של זה עבורנו, כהשראה ליצירת התפתחות חדשה והרחבת יכולת.

לכן המקורות של ההשראה מאוד מגוונים. זה יכול להיות קולינריה איכותית, ריח של בוקר רענן שמעורר מוטיבציה, מראה נוף מיוחד, השראה נמצאת בכל דבר. אחד ממקורות ההשראה החזקים ביותר עבורי היא האנשים שסביבי. אמא שלי היא מקור השראה. לקח לי שנים להבין את השפעתה הרבה עלי. לאחר פטירתה, המחסור בנוכחותה והגעגוע הבהירו לי כמה היא היתה השראה משמעותית עבורי. אמי היתה מורה, היא לימדה מאות ואלפי תלמידות ותלמידים. אני זוכרת שהיא התגאתה בכך שהיא הצליחה ללמד ילד דברים שקודם הוא לא הצליח להבין, וזה נתן לה השראה להמשיך בעשיה לה מתוך הגשמת שליחות. היא היתה מאד חרוצה, קמה השכם בבוקר ועבדה שעות רבות מידי יום ללא הפסקה, עד לשעות הערב המאוחרות. גם בגיל 93 היא עוד לימדה תלמידים והתגאתה בהישגיה. היא עצמה המשיכה ללמוד עוד ועוד כל הזמן עד לסוף חייה, היא היתה מונעת מסקרנות בלי נלאית ומרצון להצמיח ולקדם את התלמידים שלה באופן אינסופי. לצד זה, גם הבנות שלי הן מקור להשראה: החריצות שלהן, יכולת הלמידה שלהן, היכולת שלהן להגדיר מטרות ולהגשים אותן, היכולת לתכנן מהלכים בחייהן, ומעל לכל – תחושת המסוגלות שלהן כדור צעיר, כל אלו מעוררים בי הערצה כלפיהן. אלא שהרבה פעמים חברים צוחקים ואומרים לי: "נו, באמת, היא למדה את זה ממך". כך שהן משקפות לי כמו מראה מעצימה את היכולות שלי ומאפשרות לי להמשיך לצמוח בזכות מודעות חזקה ליכולות האלו.


״אחד ממקורות ההשראה החזקים ביותר עבורי היא האנשים שסביבי. אמא שלי היא מקור השראה. לקח לי שנים להבין את השפעתה הרבה עלי. לאחר פטירתה, המחסור בנוכחותה והגעגוע הבהירו לי כמה היא היתה השראה משמעותית עבורי.״

גם אנשים אחרים שסביבי מעוררים בי השראה. יש לי חבר טוב שהוא מאד שיטתי ומתמיד, למדתי ממנו כמה חשוב להגדיר מטרות ולא לדחות דברים. לחבר אחר יש תשוקה בלתי נלאית לאתגר את עצמו וללמוד דברים חדשים: ללמוד לרקוד דווקא כי הוא האמין שהוא לא יכול לרקוד, ללמוד לצייר כי הוא האמין שיש לו ידיים שמאליות, להקשיב לפוסטים, להרצאות ועוד. כשיש חבר כזה קל לקבל ממנו השראה, כל מה שצריך זה פשוט להצטרף לדרך שלו וללמוד יחד איתו.

גם תל אביב היא מקור השראה בשבילי - נולדתי בשכונת לב תל אביב, ואני מגיעה לתל אביב כל פעם כאל הבית השורשי שלי. יש בתל אביב תערובת אינסופית של ניגודים: שמחה ואנושיות יחד עם תרבות קוסמופוליטית ומגוון אינסופי וכן, לפעמים גם ניכור ואכזריות. יש בה מאפיינים של עיר גדולה שהיא אבן שואבת של תושבים חדשים מכל הארץ וגם מהעולם, כולם באים לחוות את החיים בעיר הגדולה ולהנות משלל האפשרויות שהיא מציעה. מצד שני – אני מגלה כל פעם מחדש שבכל שכונה יש את האינטימיות המקומית בין התושבים ותחושת שייכות לקהילה המקומית. אני אוהבת פשוט לטייל בעיר הזו ולפתוח את העיניים, החושים והלב למראות שלה: השילוב בין בתים ישנים לחדשים, בין הגודל של הרחובות הראשיים, הסואנים, והמגדלים לבין הרחובות והבניינים הקטנים. העירוב בין מוזנח לחדש, בין מסורתי לחדשני, בין ירוק לבטון, בין צעירים ומבוגרים, בין שבלוני לאומנתי. כל מה שצריך הוא להסתובב, לפתוח עיניים, להיות רגיש, להתבונן וללמוד. כל ביקור בתל אביב מביא אותי לתובנות חדשות ולחשיבה רעננה, שונה, ממה שהיה בי קודם.


צילום: עדי אדרי

שינוי | הרגע הזה בו יש פוקוס, חידדת מטרות והבנת מה חשוב

נוהגים להגדיר את ההבדל העיקרי בין יצירתיות לבין חדשנות בצורך: יצירתיות היא פיתוח העומד בפני עצמו, אך חדשנות היא יצירתיות אשר נותנת ערך מוסף, תועלת, היא עונה לצורך כלשהו של הארגון, הלקוח, צורך חברתי ועוד. אני מאמינה שהצורך וההכרח הם אלו שיוצרים בנו את הפוקוס. מהניסיון שלי, ברגע האמת, כאשר יש צורך משמעותי, אנחנו צריכים או רוצים ליצור משהו חדש, לחולל שינוי, להתניע תהליך, להניע אנשים – אז אנחנו פונים אל מאגרי ההשראה שלנו ושואבים משם את הכלים, היכולות והכוחות הנדרשים כדי ליצור, לפתח חדשנות הנותנת מענה לצורך. בזכות ההשפעה המשמעותית של הצורך כמקור להשראה, הלקוחות שלי הם מקור השראה הכי משמעותי, הצורך שלהם לצמוח הוא שמניע אותי ליצור, לשכלל, לפתח, ללמוד ולהיות טובה יותר כל הזמן.

על פחד ואי עשייה - או איך מתמודדים כשמלאים חששות

אני מאד מאמינה בפתגם "אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה", אבל בהתייחס למשמעות האקטיבית שלו: אנחנו צריכים לבחור להקיף את עצמנו באנשים וחברים חכמים, מנוסים, שיש לנו מה ללמוד מהם, אלו "ימשכו אותנו קדימה", ויאמינו בנו. בעת הצורך, האנשים שמקיפים אותנו הם אלו המאפשרים לנו להתמודד עם מגבלות הפחד שלנו, ידעו לתת לנו השראה, דוגמא אישית, עצה טובה. כשאנחנו מקיפים את עצמינו באנשים שמעוררים בנו השראה, זה מאפשר גם לנו להתמודד ולהצליח לעבור את המחסום, להעז לנסות ולהצליח.

״אני מאד מאמינה בפתגם "אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה", אבל בהתייחס למשמעות האקטיבית שלו: אנחנו צריכים לבחור להקיף את עצמנו באנשים וחברים חכמים, מנוסים, שיש לנו מה ללמוד מהם, אלו "ימשכו אותנו קדימה", ויאמינו בנו.״

צידה לדרך | איזה עצה היית נותן לאלו שבתחילת דרכם?

בתחילת הדרך יש המון פחדים מהלא נודע וחששות "מה יהיה אם זה לא יצליח".

דרך אחת להתמודד עם זה היא לבחון את "תרחיש קטסטרופה", מה הדבר הכי גרוע שיקרה? בהרבה מקרים מגלים שהדבר הכי גרוע שעלול לקרות הוא בכלל לא כל כך נורא יחסית לתוחלת ההצלחה. לדוגמא: מה יקרה אם אני לא אצליח בחברה שאני מקים? לכל היותר אני אחזור להיות שכיר.

בנוסף על זה, יש לנו נטייה אנושית וטבעית, להתמקד בשלילי: היה לי יום רע, הכישלון הזה עשה לי יום שחור, אבל אנחנו שוכחים להתייחס אל כל יתר הדברים הטובים והמוצלחים שקרו לנו היום. לכן, כאשר מגיע רגע של פחד או חוסר וודאות, זה הזמן להסתכל אחורה על הצלחות, להיזכר בהן באופן אקטיבי: מה תרם להצלחה שלי בעבר, מה כן עזר לי להתגבר על החשש. זה למעשה מעורר השראה פנימית, ממני אל עצמי: אם הצלחתי בעבר, התמודדתי עם קושי, חשש, יש לי סיכוי טוב להצליח גם הפעם ואפילו יותר טוב, כי מאז למדתי עוד דברים, צברתי עוד ניסיון ופיתחתי יכולות נוספות שלא היו ברשותי בעבר.

המנטרה שלי

השראה היא דרייב מעולה, אך כדי לממש את ההזדמנות שטמונה בהשראה לטובת צמיחה, עלינו להשתמש בכלי הצלחה– ראשי תיבות:

השראה – חשוב לחפש באופן מתמיד את ההשראה ולאמן את עצמנו להקשיב, לראות, לקבל את הגירויים המנטליים והרגשיים מסביבנו: להיחשף לאנשים וחברים מעוררי השראה, לדבר איתם ולהקשיב להם, לצאת לטבע, להיחשף לאומנות, לאסטתיקה, לעשות ספורט, ללמוד דווקא את מה שלא קל לנו, כל אחד ומקורות ההשראה שלו.

צורך – בין אם זה צורך פנימי שלנו, דרישה של הלקוח, או אילוץ של החברה שלנו וכדו' - דבר אחד ברור, צורך הוא המניע החזק ביותר שלנו ליצור שינוי, מחשבה ופעולה.

למידה – סקרנות מתמדת ורעב ללמוד דברים חדשים, להיחשף לעוד ועוד רעיונות חדשים הם אלו שחושפים אותנו לקבלת השראה יותר מכל.

חריצות – השראה ומוטיבציה הם התחלה טובה, יחד עם זה - חייבים גם לממש, לעשות.

התמדה – תמיד יש קשיים בדרך ועלינו למצוא את ההשראה - לא רק ליציאה לדרך אלא גם להתמדה ולהתמודדות עם הקשיים במהלכה.

״נוהגים להגדיר את ההבדל העיקרי בין יצירתיות לבין חדשנות בצורך: יצירתיות היא פיתוח העומד בפני עצמו, אך חדשנות היא יצירתיות אשר נותנת ערך מוסף, תועלת, היא עונה לצורך כלשהו של הארגון, הלקוח, צורך חברתי ועוד.״
 

052-5002070 | talia@taliashapira.co.il | taliashapira.co.il


Comentários


bottom of page